Start of Something New

 Alhamdulillah, selepas 7 tahun bekerja makan gaji di syarikat yang sama... saya berjaya meneguhkan pendirian diri untuk keluar dari comfort zone.

Acapkali apabila menyatakan hasrat ingin berhenti kerja kepada orang lain, pasti akan ada soalan sebegini:

- Apa plan seterusnya?

- Ada masalah apa-apa ke yang menyebabkan ingin berhenti kerja?

- Ada better offer, ke?

Sejujurnya, being me, saya memang tak fikirkan plan. Saya hanya tahu yang sudah tiba masanya saya pergi dan I must go. 

Masalah pekerjaan akan ada di mana-mana. Jika saya berhenti disebabkan masalah, itu bermakna saya sendiri yang bermasalah, kan?

COVID yang melanda negara sudah tentu memberikan impak yang besar dalam keputusan saya ini. berbulan-bulan tertangguh keputusan disebabkan kerisauan ekonomi yang tidak menentu.

Keputusan sebegini di waktu ini pastilah tidak mudah. Mental kena kuat. Terutamanya apabila saya memilih untuk bekerja sendiri selepas ini dan bukanlah makan gaji di tempat lain.

Better offer dari company lain? 

Yes, offer daripada company pemilikan tunggal sendiri, jadi Managing Director kepada My Lanna Thai Food dan syarikat Syarifah Hawa binti A Latip. Unlimited income potential, depending on my efforts. 

Hows that sound?

Aha. InsyaAllah, rezeki di mana-mana. Bukan kuantiti yang dikejar, tetapi keberkatan Sang Ilahi yang kurasakan telah lama hilang saat diriku buat macam-macam part time dalam waktu bekerja makan gaji.

Minggu ini minggu baru setelah berpisah dengan company lama.

Setting up a new routine of course tak mudah.

Checklist bertambah banyak berbanding ketika makan gaji full time. Ditambah pula dengan kesihatan diri yang agak terganggu dek pembawakan little junior, I must be in control at all time.

To start off my new routine, lets quote this, 

"Orang yang menguasai paginya, pasti akan memenangi harinya."- Prof Dr Muhaya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku dan kanser tiroid

Pusing-pusing Klinik Pakar Hospital Selayang (beserta Panduan dan Tips)

Tips persediaan ke HKL untuk kemasukan wad Radio iodin