Sabtu, 5 September 2015

A wedding to remember

Rabu, 24 Jun 2015

Show your support!



Assalamualaikum wbt.

Anda pembaca tegar MalaysiaKini?
Anda pernah berminat membaca MalaysiaKini?
Kini anda menyampah dengan artikel-artikel islamophobia yang dikeluarkan mereka?
Jom sama-sama kita sokong petition ini!

Malaysians Against Malaysiakini's Islamophobia Petition

Malaysians Against Malaysiakini's Islamophobia Petition | GoPetition

Khamis, 26 Februari 2015

English requirements for further studies

Browsing through requirements needed to further studies, I've been worrying on English requirements as I knew it is a vital requirement especially if I'm going overseas.

However, it seems that I don't have to undergo ielts again as I've been studying at country with English as first language for more than 2 years.

So glad about it. Now I just need to shortlist my university choices and apply accordingly. Cannot apply everything and anything since I need to pay the application fees on my own, now. It was a pleasure to have JPA paying for everything previously, but time to be independent, again.

May everything goes smoothly, or if there's any difficulties, may Allah gives me strength to push myself towards the right way, in sya Allah.

Don't give up, don't lose hope.

Stay calm and keep on trying.

Isnin, 16 Februari 2015

Sebab...

Sebab kau tau benda tu salah
Sebab kau tau kau pun buat
Sebab kau tak nak dipanggil hipokrit
Maka yang benar kau sembunyi
Yang bathil tidak diendah
Demi ego hati yang makin menebal

Tapi kau bagai seorang munafik
Berterusan menjadi fasik
Asal solat yang lain bajet semua baik
Walhal solat fikiran fokus tidak
Turun bangun bagai menyambar dedak
Entah cukup entah tidak
Tapi masih pula nak bongkak

Jumaat, 13 Februari 2015

Pelik tapi benar

Sibuk tapi gembira
Sibuk tapi masih banyak masa dirasa
Sibuk tapi beres segala kerja

Lapang tapi murung
Lapang tapi masa entah ke mana
Lapang tapi kerja apa pun tiada

Selasa, 3 Februari 2015

The joy of being an editor

2007.
A year in which I've been entrusted with editorial post for my school's yearbook. Throughout that year, I remember the time that we've spent to decide on the cover's design, selecting worthy articles, creating articles (since worthy ones are scarce), bullying the secretary (she's actually my best friend at that time) to type those down, selecting and arranging photos, having fun coordinating photoshoot based on what we've in minds, and of course, the most troublesome task of sponsorship and getting cooperation from other people.

All those processes were tiring but after seeing the completed book comes to life, the joy was unexplainable.

Ever since, I've enjoyed writing, even if what I wrote was full of craps. Regardless of the reads count. It was all for self satisfaction.

Jan 2015.

Once again, I've been given a chance to be a part of a editorial team . This time, it is for a certain website, that requires me to give my best in order to meet our target.

Apart from uploading posters and drafted a few articles, I've started chasing reporters for their bulletins. It surely a pain for me since I am always conscious-free of time flow. Different from the yearbook that has a long timeline, website publishing is a race with time.

Nevertheless, I felt very excited everytime my articles was published, or the articles get a reach. This is true for articles that I write myself and the one I edited. In fact, I just finished an articles editing. Was thrilled when I saw that the reach was increasing.

Excited beyond imagination..
Hopefully, when I feel like giving up on this fast-paced job, I'll be able to reminisce all these joy and keep me spirited.

Selasa, 27 Januari 2015

Baju sukan sekolah

Hari ini aku melihat seorang pelajar sekolah Hillcrest memakai pakaian tshirt sukan sekolah. Biru, dasarnya. Hitam coraknya. Lencana sekolah di dada kirinya.

Aku terpesona
Alangkah cantik rekaannya
Gelap dan tidak poros kainnya
Selesa bersukan kerana resapannya
Tiada kegusaran akan tayangan percuma

Namun aku berharap rekaan muslimah untuk pelajar sekolahku yang tercinta itu turut dijual. Agar tiada kes tayangan pecah punggung ketika mereka aktif melompat dan mengangkat tangan. Demi kemaslahatan bersama.

Wallahualam


Pssst : once Hillcrest-ian, forever Hillcrest-ian. Ini wilayah Hillcrest.

Isnin, 26 Januari 2015

Perak negeri bersejarah

Semalam aku bersama dua orang akhawat yang lain telah selamat pergi ke kampung Malau di Gerik, Perak.

Bagi diriku sendiri, ini merupakan kali ke-2 aku memandu ke Perak tanpa ditemani ahli keluarga. Kedua-duanya merupakan perjalanan bagi memenuhi jemputan walimatulurus teman serumah - Afina, teman serumah ketika di Akasia 6/208 , dan Kak basyirah, ketua Baitul Fikrah kami di Gombak.

Lebih menguatkan memori, kedua-dua majlis yang aku hadiri merupakan majlis menyambut menantu di sebelah lelaki. Cuaca juga sama. Redup dalam perjalanan pergi, terik di tengah hari, dan hujan ketika perjalanan pulang.

Kebetulan, kan?

Namun itu hanyalah sejarah diriku. Sejarah yang mungkin hanya penting dalam biografi diriku suatu ketika nanti. Mungkin juga untuk diriku ketika aku tidak lagi mampu mengingati memori-memori indahku bersama sahabat dan akhawat tercinta.

Perak negeri bersejarah yang ingin aku ceritakan di sini sebenarnya terinspirasi daripada perjalanan kami dari Kuala Kangsar ke Gerik. Sepanjang perjalanan tersebut aku melihat bahawa Perak memiliki pelbagai tempat bersejarah yang menarik.

Antara tempat yang menarik perhatian termasuklah galeri arkeologi dan tapak pra-sejarah. Ini sangat berkait rapat dengan lambakan gua yang kini menjadi tumpuan peminat aktiviti lasak. Tanah di kiri dan kanan lebuhraya juga dipenuhi pokok rhu dan pokok kelapa. Setahu saya, kebiasaannya pokok-pokok tersebut tumbuh biak di kawasan pesisiran pantai yang berpasir. Apakah yang berlaku pada kawasan itu suatu masa dahulu?

Pelbagai persoalan timbul, rasa ingin kembali melawat dan menjelajah membuak. Apakah sejarah yang boleh dipelajari di negeri itu?

Nampaknya my travel wishlist needs to be updated. ^ω^

Jumaat, 23 Januari 2015

Bila malu terbang hilang

Bila malu terbang hilang,
berbaju gelap kulitnya nampak,
Bentuknya nyata walau berdiri tegak,
Berhijab atas bawahnya diselak,
Tutupnya sempurna gelak pula tak beragak

Disapa ibu engkau tempelak,
Dipeluk ajnabi tidak kau elak,
Dikejar pula yang tidak kau layak,
Dimanakah kamu di masa depan kelak?

Duhai sayangku,
Jika malu mu kau gadai
Jangan menangis tika kau dah terkulai
Bukanlah kami akan mengabai
Tapi beringatlah sebelum dilanda badai

Khamis, 22 Januari 2015

Hard worker Vs genius worker

Dalam dunia ni tidak dapat dinafikan bahawa orang yang rajin berusaha pasti akan berjaya, jikalau dibandingkan dengan orang yang sangat pandai dalam sesuatu perkara tapi tidak berminat untuk berusaha.

Seperti dalam dongeng si arnab dan si kura-kura. Arnab yang merasa diri sudah hebat, tidak berminat untuk berusaha bersungguh-sungguh. Natijah nya, kura-kura yang menjadi juara.

Dalam skop diriku sekarang, aku dapati yang diri ini sangat mudah menerima sesuatu yang baru, tetapi tidak mempunyai daya tolak untuk menjayakan perkara itu. Berlainan pula dengan rakan sekerja yang mengambil masa untuk mendalami sesuatu tetapi perjalanannya berterusan, walaupun sedikit demi sedikit.

Apa yang boleh dibuat untuk menaikkan semangat?

Hurm, untuk "kura-kura " di luar sana, usah kau cemburui si "arnab" kerana si arnab juga punya cabaran tersendiri,iaitu
Cabaran untuk beramal dengan ilmu, cabaran untuk bersyukur dengan kelebihan yang ada.

Isnin, 19 Januari 2015

Travel & Tour Wishlist

1. Makkah : Hajj before 50 years old or die (whichever sooner)

2. Madinah - really want to try and have a feel of "hijrah" . WALKING from makkah to madinah, while have a look at at-thur, stop at kuba' mosque, visiting Masjid nabawi, etc etc

3. Palestine - of course I would love to visit Masjidil aqsa, or do volunteering works and /or media coverage at Gaza

4. Turki - Istanbul. Because umrah tour packages always have this as an extra. Anyway, I wanna eat original gozleme and Turkish pide

5. France , and around Europe (mainly London) - Wanna experience "Nodame" time, imagining myself at platform 9 3/4, going to "leaky couldron" and taste various kind of sweets like ichigo and friends. Also, France has strong Islamic heritage element as well, despite the rising islamophobia ("thanks" to Charlie Hebdo). definitely wanted to explore it.

6. Niagara Falls and surrounding - nature photography adventure

7. ASEAN countries - feeling at home anywhere at ASEAN. Company influence? Might be, might be not. ASEAN region is the best when it comes to learn various cultures. A perfect place for cultural photography adventure.
*Went to ChiangMai, April 2016*

8. Gunung Kinabalu and islands surrounding Sabah - hiking adventure, and snorkeling. The higher the challenge, the better.

9. Malacca - been there, but it's not enough. I wanted to discover more about our origin and existence in Malaya
OK, those are the only places that I'm really keen to visit, as of now. More to come as time goes by.

Ciao

--------------
**13/10/2016 : Travelling when you're having fulltime job is a challenge!***

Sabtu, 17 Januari 2015

Saya sayangkan gadis k-Pop lebih daripada ....



Rentetan peristiwa gadis-gadis peminat kumpulan k-pop yang tak berapa nak terkenal (dalam pandangan saya la, sebab nama kumpulan tersebut tak pernah saya dengari ) dipeluk artis pujaan mereka dalam satu sesi ramah-mesra bersama peminat di Malaysia, pada 10 Januari yang lepas (huh, da seminggu, masih hot?), pelbagai reaksi diterima dari seluruh pelusuk Malaysia, malah mendapat liputan hebat di laman-laman sesawang yang berkaitan dengan dunia "hallyu" a.k.a dunia kpop.

Sentapan yang hebat pastinya datang daripada pihak ahli keluarga semuslim kita (seluruh umat islam bersaudara, no?). Mesej yang disampaikan termasuklah ajakan untuk bertaubat dan gesaan untuk meninggalkan dunia hiburan k-Pop.

Namun begitu, seperti kata pepatah, "siapa yang makan cili, dialah yang terasa pedasnya". Oleh sebab itulah pelbagai komen balas yang membela gadis-gadis k-Pop itu memenuhi ruang-ruang maya.
Antara komen hebat yang diterima termasuklah komen-komen yang berunsur perbandingan dan berbunyi seperti,
"dalam cerita-cerita melayu artis-artis berpegangan tangan, peluk cium di ranjang, tak pe plak?"
"Datin *kontroversi* peluk atlet *femes* takde plak nak kecoh?"

Ha! Ha! Siapa kata yang lain tu BOLEH? Bukan ke kita semua dah belajar dalam subjek Pendidikan Islam sejak kecil lagi bahawa benda-benda tu semua HARAM, belaka? Eh, Come-on, lah!

Tak ditegur bukannya bermaksud benda tu dibolehkan.

Dalam kes ni, saya kekal bersama golongan yang mahukan gadis-gadis k-Pop tu untuk kembali ke jalan yang benar. Oleh sebab itulah saya nak tolong jawab (bagi pihak diri sendiri) kepada persoalan mengenai isu kenapa hanya gadis k-pop yang ditegur, dan bukannya artis-artis dan datin-datin yang sedia ada.

SAYA SAYANGKAN GADIS-GADIS K-POP LEBIH DARIPADA SAYA SAYANGKAN ARTIS-ARTIS MELAYU TANAH AIR, MAHUPUN DATIN *KONTROVERSI* .

Bila ditegur, dengan harapan supaya mereka dapat berubah, mohon kemaafan daripada Allah, berazam tak buat lagi. Bukankah hamba yang bertaubat itu lebih disayangi oleh Allah? Malah, saya jeles dengan gadis-gadis k-Pop ini sebab sangat ramai yang inginkan kebaikan bagi pihak mereka, walaupun "kubur masing-masing".

Oh, anyway, pernah tak korang dengar pasal konsep istidraj? Konsep Allah memberikan kenikmatan kepada hamba-hamba yang membuat maksiat, agar mereka lalai dengan maksiat dan kenikmatan yang diterima.

Dalam peristiwa ni, saya yakin bahawa ini ialah teguran Allah secara terus yang tidak ingin membenarkan gadis-gadis k-Pop ini untuk berterusan bergelumang dalam kenikmatan dunia yang bakal menyebabkan mereka dicampakkan ke neraka. Kepada mereka yang tak ditegur secara direct pula, mungkinkah Allah mahukan ia terusan seperti itu ataupun ianya berupa teguran secara tidak langsung kepada mereka?

Wallahualam, nauzubillahminzalik.


*ini adalah pandangan saya, tiada kaitan dengan mana-mana organisasi berkanun atau tidak berkanun, syarikat berdaftar ataupun tidak.. It is my freedom of speech. you have problem with it?

Jumaat, 16 Januari 2015

Wishlist

People said that we need to write down our target so that somehow we will work to achieve it. So I guess the concept will apply to Wishlist as well. So here's mine, target to get them all by 2020 (my own wawasan 2020 : material objective version)

1. Own a new car (at least paid the down payment at 30% minimum) (RM60,000)

2. Nikkor AF-S DX prime lens for d5000 (RM 900) - been wanting potret lens since long ago. 35 mm with F1.8 should be good enough.  Got 50mm with F1.8, instead

3. My own mini library (at least a full 6-compartment shelf, with books of different genre-religion, science, business, languages, arts, photography, law) (RM100 shelf, min RM2000 books) - maybe I need to have specific wishlist for the books. Huhu. I never thought books could be pricey.
* started buying books but not really read them; as expected . Cost to-date : Probably worth RM500 - exclude my Tafsir Zilal set*

4. Tripod (RM100) - mine broken since last year.

5. 10inch tab/tablet (RM1000) - easy web browsing/editing and writing articles on the go.

6. Super smartphone with decent camera n core processing (RM1500) - I couldn't be satisfied with my current LENOVO phone after I changed it from Samsung Galaxy S. Well, I might as well Got myself an OPPO R5 smartphone - Forced to buy in late 2015 since my LENOVO's battery was about to explode. R5 camera is of acceptable quality, with reasonable price - RM998

7. Skechers walking shoes (RM300) - I had my eyes on it for a long time already

8. Skechers running shoes (RM300) - not necessarily sketchers, but still I need a proper sport shoes. Skechers because I love their design and its comfortability . Bought, 02/03/2015, RM269, Skechers Store Nu Sentral


9. Japanese-style cutlery set consisting of serving tray, different sizes of bowls, cups, chopsticks, spoon, obento set etc. Premium design is a must. (RM100-200)

10. contour pillow & duck duvet - to replace mine that I left at Oz (RM300)
*Bought contour pillow at RM69 from AEON Bandar Mahkota Cheras, July 2016, due to post-operative condition* 

11. Various accessories for my D5000 -flashlight , flash diffuser, cleaning set, filter set (RM1000), extra battery, extra SD card
* Bought Polarizer filter around June 2016 *

That is it for now. Additional items might come but I don't think the desire will be as much as those listed here.

Well, looking back at the list, I realized that most of them are gadgets and electronic. Dont be surprised. I love those better than jewelries and fashion accessories.

------------Lets add additional wishlist-------------

12. Jam Tawaf